The Luminous Guitar Craft of Alameda Duo

alameda duo cover

“The Luminous Guitar Craft of Alameda Duo” is the newest incarnation of Alameda collective. This time Jakub Ziołek and Mikołaj Zieliński present their unique and acoustic view on Greek musical tradition and American Primitivism.

“I need to admit that it was Rafał Iwański (X-Navi:Et, Innercity Ensemble, Alameda 5) who can be called a godfather of this project. That’s mainly due to him bringing me a cassette version of Christodoulos Halaris’ album ‘Music of Ancient Greece’ that I instantly fell in love with,” says Ziołek. “It inspired me to create sounds indebted to ancient Greek music – this meaning rhythms and their influence on melodies, repetitions, extending far beyond what we got used to. After some time though, new parts and inspirations came into view and I had to modify my previous assumptions,” he adds.

“Robbie Basho was also inspired by Greek music so you will be able to spot some American Primitivism on Alameda Duo’s album. But that’s not so much due to fingerpicking but more thanks to a way our compositions create this characteristic atmosphere. Aside from acoustic guitars, we decided to use also a classical Greek-Turkish bouzouki,” Ziołek explains.

Recording session of “The Luminous Guitar Craft of Alameda Duo” took place in the Evangelical-Augsburg church in Alameda’s home town of Bydgoszcz, a place of outstanding acoustics. “During the day there’s a lot of noise generated by cars passing through the street so we decided to record at night. We wrapped up the sessions at around 6AM and I need to admit that this was an interesting experience that took its toll on the songs,” Ziołek recalls.

 

Pod koniec sierpnia nakładem krakowskiej wytwórni Instant Classic ukaże się debiutancki album nowego wcielenia kolektywu Alameda – “The Luminous Guitar Craft of Alameda Duo”. Tym razem Jakub Ziołek i Mikołaj Zieliński zaprezentują akustyczne oblicze inspirowane muzyką grecką i amerykańskim prymitywizmem.

“Można powiedzieć, że ojcem założycielem tego wcielenia jest Rafał Iwański (X-Navi:Et, Innercity Ensemble, Alameda 5), który pewnego dnia podrzucił mi kasetę Christodoulosa Halarisa ‘Music of Ancient Greece’, w której automatycznie zakochałem się bez pamięci, i która posłużyła na początku za inspirację do tworzenia kompozycji w duchu starożytnej muzyki greckiej” – tłumaczy Ziołek. “Chodziło o bardzo specyficzne podziały rytmiczne i ich wpływ na melodię, rozciąganie melodii w czasie, ich wariacyjność i repetytywność poza swojską dla naszego ucha metodą liczenia i słuchania rytmu. Po czasie jednak w miarę ogrywania tych kompozycji pojawiły się nowe wątki i inspiracje, i pierwotny pomysł trzymania się blisko estetyki muzyki starożytnej Grecji został poważnie zmodyfikowany” – dodaje.

Ważny wpływ na kształt Alameda Duo miał też amerykański prymitywizm. “Robbie Basho również inspirował się muzyką grecką. Fragmentów z wykorzystaniem klasycznego ‘finger-style’ na naszej płycie jest zaledwie kilka, więc ten nurt z pewnością wyraża się przede wszystkim w klimacie utworów i w doborze instrumentarium. Choć również posługiwaliśmy się klasycznym grecko-tureckim instrumentem o nazwie bouzouki” – mówi Ziołek.

Album powstawał w okresie mocnych zawirowań osobistych muzyków, więc zarówno komponowanie tych utworów, jak i pisanie tekstów było dla nich pewną formą terapii. Prawie wszystkie teksty są o miłości, ale pojmowanej negatywnie.

Alameda 2 stoi trochę na poboczu pozostałych wcieleń kolektywu Alameda. “Duo jest najbardziej radykalne, minimalne i niełatwe w odbiorze. Stanowi trochę wyjątek i oddech w naszej działalności Alamedowej. Jest bardziej pewnym pomysłem na muzykę niż funkcjonującym zespołem” – tłumaczy Kuba.

Sesja nagraniowa “The Luminous Guitar Craft of Alameda Duo” miała miejsce w kościele Ewangelicko-Augsburskim w Bydgoszczy, miejscu o wspaniałej akustyce. “Jako, że za dnia wokół tego kościoła panuje spory ruch samochodowy, zdecydowaliśmy się nagrywać nocami. Sesje więc trwały od północy do ok. 6 rano, co było bardzo fajnym doświadczeniem i z pewnością zostawiło swój ślad w naszej muzyce” – dodaje Ziołek.

Tracklista:

1. The Silver Chant of Ate
2. Laurel
3. Ming & Days of Yore
4. The Grand Mixolydian Cunt Slip

Grafika: Magdalena Syboń
https://www.facebook.com/alamedatrio

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: